eVeselībasPunkts

Piens

Piens ir slavēts un lamāts. Vegāni no tā izvairās. Mazuļi ar to barojas un strauji aug. Pieaugušie, kuriem ir laktozes nepanesība, iemācās no tā izvairīties. Masai cilts vīrieši nobriest, uzturā galvenokārt lietojot pienu, gaļu un asinis. ASV ieteicamā piena, siera, jogurta un citu piena produktu uzņemšana ir 3 porcijas, lai organisms saņemtu nepieciešamo kalcija daudzumu un samazinātu kaulu lūzumu risku, bet vidējais pieaugušais saņem tikai 1,6 porcijas. Ķīnas pētījumā T. Colin Campbell iesaka izvairīties no visiem gaļas un piena produktiem. Viņš apgalvo, ka pienā esošais kazeīns ir kaitīgs, ekstrapolējot no pētījumiem ar dzīvniekiem, lai pierādītu, ka kazeīns izraisa vēzi. Pierādījumi ir acīmredzami dažādi, lai cilvēki spētu izvirzīt atšķirīgus secinājumus. Ko patiesība parāda zinātne?

Es parasti cenšos pārskatīt atbilstošus zinātniskos pierādījumus un izdarīt savus secinājumus, bet šoreiz man tas nebija jādara. Lielisks apskats ir veikts The New England Journal of Medicine rakstā, kura divi Hārvardas ārsti/zinātnieki (Walter Willett MD, DPH un David Ludwig MD, PhD) ir paveikuši lielāko daļu darba manā vietā. Apskatā bija daži pārsteigumi.

Viņi ir sagatavojuši noderīgu tabulu par cilvēka piena, govs piena un siera uzturvielu sastāvu.

Cilvēka piena, govs piena un siera uzturvielu sastāvi
Komponente Cilvēka piens Pilntauku govs piens Beztauku govs piens Čedaras siers
(uz 237 ml)
Kcal skaits 172 149 83 149
Proteīns g 2.5 7.7 8.2 8.4
Kopējais tauku daudzums g 10.8 7.9 0.2 12.3
Piesātinātie tauki g 4.9 4.6 0.1 7.0
Ogļhidrāti g 16.9 11.7 12.1 1.1
Kalcijs mg 78.7 276.0 298.0 262.0
Kālijs mg 125.0 322.0 381.0 28.0
Fosfors mg 34.3 205.0 246.0 167.0

Vai jūs domājāt, ka mazuļiem ir nepieciešams piens? Viņi bez tā var iztikt. Viņi var iegūt atbilstošu uzturu augšanai un attīstībai bez tā, ja vien rūpīgi tiek ievērots uzturs un vitamīnu uzņemšana. Mēs zinām, ka piena patēriņš palielina viņu sasniegto augumu, un garš augums ir saistīts ar mazāku sirds un asinsvadu slimību risku; bet tas ir saistīts arī ar daudziem vēža veidiem, gūžas kaula lūzumiem un plaušu embolijām.

Kalcijs un kaulu lūzumu risks

Es biju pārsteigta, uzzinot, ka ASV ieteikumi par piena patēriņu ir balstīti uz nelieliem, kļūdainiem kalcija līdzsvara pētījumiem. Citas valstis iesaka zemākas kalcija uzņemšanas devas. ASV pieaugušajiem iesaka 1000–1200 mg, Apvienotajā Karalistē 700 mg, bet Pasaules Veselības organizācija – 500 mg. Pretēji sagaidāmajam, valstīs ar augstu piena un kalcija patēriņu faktiski ir visaugstākais gūžas kaula lūzumu līmenis. Klīniskie pētījumi par kalciju un lūzumu novēršanas profilaksi ir sarežģīti tādu mulsinošu faktoru dēļ kā D vitamīns, fosfors un pieaugušā augums. Tika uzskatīts, ka augsts kalcija patēriņš bērnībā un pusaudža gados kalpo kā veids, kā “uzkrāt” kalciju, taču pētījumi šo hipotēzi nav apstiprinājuši. Faktiski vīriešu gūžas kaula lūzuma risks pieauga par 9% uz katru papildu piena glāzi virs normas, kas tika patērēts pusaudža gados.

Ķermeņa svars un aptaukošanās

Pēc daudziem dažādiem pētījumiem nav konstatēta korelācija starp piena patēriņu un ķermeņa svaru. Jogurta patēriņš bija saistīts ar mazāku svara pieaugumu, taču šo secinājumu var ietekmēt to cilvēku veselīgāks dzīvesveids, kuri ēd jogurtu. Viens pārsteigums: zema tauku satura piena dzeršana bija saistīta ar lielāku svara pieaugumu nekā pilna tauku satura vai 2% piena dzeršana.

Ietekme uz sirds un asinsvadu sistēmu

Dažādi zema tauku satura piena pētījumi ir parādījuši pretrunīgus rezultātus attiecībā uz asinsspiedienu. Ne zema tauku satura, ne pilnpiens nav skaidri saistīts ar koronārās sirds slimības vai insulta risku. Risks ir atkarīgs no salīdzināmajiem pārtikas produktiem. Risks ir mazāks nekā lietojot sarkano gaļu, bet lielāks nekā uzturā ar zivīm. Piena tauki palielina sirds un asinsvadu sistēmas risku vairāk nekā polinepiesātinātie vai augu tauki.

Diabēts

Vai govs piens var izraisīt 1. tipa diabētu? Antivielu ražošanas pētījumi nav apstiprinājuši šo hipotēzi. Daži pētījumi ir parādījuši nedaudz mazāku 2. tipa diabēta risku, lietojot piena produktus. Vienā analīzē: “diabēta risks bija mazāks, patērējot pienu nekā lietojot ar cukuru saldinātus dzērienus vai augļu sulas, bet lielāks, lietojot pienu nekā lietojot kafiju”. Piena saistība ar diabēta risku joprojām ir neskaidra.

Vēzis

Piena patēriņš var palielināt dažu vēža (prostatas, bet ne krūts) risku, bet šķiet, ka tas samazina kolorektālā vēža risku. Pētījumus ir grūti interpretēt, jo tos parasti veic pieaugušajiem, savukārt daudzi vēža riska faktori veidojas agrāk. Vienā pētījumā pusaudžu piena uzņemšana neietekmēja vēža risku nākotnē. Campbell vienkāršotais apgalvojums, ka piens izraisa vēzi, gandrīz noteikti bija nepareizs.

Alerģijas un nepanesība

4% zīdaiņu ir alerģija pret govs pienu, un izkliedēti ziņojumi liecina, ka piena patēriņš var izraisīt alerģiskas slimības un ekzēmu. Pieaugušajiem piens var saasināt astmu. Un laktozes nepanesamība ierobežo piena patēriņu visā pasaulē.

Kopējā mirstība

Nesen veiktā 29 kohortas pētījumu meta analīzē piens nebija saistīts ar augstāku kopējo mirstību. Bet, salīdzinot olbaltumvielu avotus, piena produkti bija saistīti ar zemāku mirstību nekā apstrādāta sarkanā gaļa un olas, bet ar augstāku mirstību nekā augu izcelsmes olbaltumvielu avoti.

Bioloģiskā un ar zāli barota ražošana

Barošanas ar zāli dēļ bioloģiskajā pienā var būt nedaudz augstāks beta karotīna un n-3 polinepiesātināto taukskābju līmenis, taču: "Nevienā ilgtermiņa pētījumā nav salīdzināts piens no govīm, kas ārstētas ar somatotropīnu, un neārstētām govīm attiecībā uz cilvēku veselību."

Ietekme uz vidi

Autori norāda, ka jāņem vērā ne tikai ietekme uz veselību. Piena ražošanas ierobežošana varētu samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas un klimata pārmaiņas, uzlabot ūdens izmantošanu un samazināt piesārņojumu, kā arī samazināt antibiotiku rezistences risku.

Secinājums: nav vienkāršu atbilžu

Tāpat kā daudzas lietas medicīnā, piena ietekme uz veselību nav vienkārša. Daudz kas ir atkarīgs no tā, ko vēl cilvēks ēd. Un liela daļa no tā, par ko esam ticējuši attiecībā pret pienu, izrādās nepareizi. Piens “neveido spēcīgus kaulus”, bet faktiski var palielināt lūzumu risku. Nav pierādījumu, ka pienam ar samazinātu tauku saturu būtu kādas veselību veicinošas priekšrocības salīdzinājumā ar pilnpienu. Zinātne nevar noteikt, ko mums vajadzētu ēst; bet tā var kliedēt mītus, izlabot dezinformāciju un sniegt mums nepieciešamos pierādījumus, lai izdarītu apzinātu izvēli.

Поделись этой статьей:

Читай ещё: